20‏/10‏/2007

نهار بلا عمل .. وحدي مع الشَََبكة


ليس جديدا على أي أحد أن مصر هي الدولة الأولى عالميا التي تبحث في الشبكة على كلمة
SEX
و ذلك وفقا لجوجل ، و اللطيف أيضا أنها الدولة الثالثة أيضا الباحثه عن كلمة "سكس " بالعربية ، سين ،كاف ، سين.


و لا أعلم لماذا يبحث الناس عن هذه الكلمة بالذات , و كأن الرغبة قد شلت أدمغة الباحثين ، فلم يفكر أي شخص في أن يكون أكثر تحديدا في ذكر أي نوع من الجنس يرغب ، و أي جزء من الجسد يود رؤيته ، و عن أي عمر و عرق و حجم . فأضحى حتى البحث السري عن الجنس تشوبه ضبابية ، و لا مبالاة في رأيي.


طبعا لن أضيف أننا لن نوجد في قائمة البحث (لا زلنا وفقا لخدمة جووجل ترندز) أي اشارة لمصر بين الباحثين عن كلمات ثقافة ، و علوم ، و فنون ، بالانجليزية ، و أما العربية فقد تنعدم ، أو تكون آخر بلدان القائمة بعد كل الأشقاء العرب.

و لكن نتصدر المراكز الأولى في البحث عن" الإسلام" باللغتين، أعلم أن هذا ليس بجديد علي أحد ، و لكنه يثير تساؤل لدي حول الشخصية السيبرية للمصري ، أو المصري على الانترنت ، و قد شغل بالي التفكير الفكرة المسبقة لدى الآخرين عني كمصري من خلال الشبكة لمدة طويلة ، و أتساءل دوما عن مدى صحة هذه الفكرة .

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
اعتراف

أذكر أنه كانت لي عادة - لم أتخلص منها نهائيا بعد- وهي التجول في مواقع التعرف و اللقاءات الجنسية ، مستكشفا حسابات الفتيان و الفتيات و قراءتها ، و لا أظن في ذلك عيبا ، فهي نصوص و صور قد وضعها أصحابها للجميع في الموقع ، و غالبية مواقع التعرف ، و مواقع البحث عن شريك جنسي بها كم لا بأس به من أبناء الوطن.

http://adultdatingportal.com/images/amateurmatch.jpg

و لفتت نظري كثيرا ، عثوري في معلومات فتيات من كافة أرجاء الارض ، جمل اعتراضية على تلقي أية رسائل من مصريين ، أترجم بعضا منهم هنا*:

" إن كنت مصريا فبرجاء الابتعاد" ـ
"NO EGYPTIANS PLEASE”
"لا أرغب في رسائل من القاهرة بالذات"
"Egyptian Males .. GO AWAY”

ــــــــ
* لم أستطع وضع روابط لأنه يستلزم فتح حسابات في المواقع للدخول على معلومات الأعضاء.


لا أعرف كيف هو أداء المصريين مع فتيات أمريكا ، و ألمانيا ، و لبنان ، و لكن من الممكن أخذ فكره عن التوجه مما سبق ، و لن أتحدث عن كم الفتيات المصريات الاتي يؤكدن عدم رغبتهن في مصري ، و لكن يمكن أن يعزى هذا لأسباب اقتصادية ، أو رغبة في ترقي اجتماعي إن جاز التعبير.

هناك نوع آخر من الهوس الجنسي في المنتديات ، و موقع يوتيوپ ، و كأن العديد قد بذلوا جهودا كبيرة فقط لتجميع قصص الإثارة ، و البحث عنها ،و قد ظننت أن الوضع أفضل و أكثر عملية في منتديات المثليين المصريين ، و لكني وجدت العكس.


ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
إقتصادنا و الشبكة

قالت لي صديقتي و براءة الاطفال في عينيها أنه بامكاني شراء كافة أساسيات هواية جديدة لي ، من على موقع إيپاي الشهير ، ظانة أن الأمر سهل كذلك ، قررت التجربة اليوم ، فوجدت أن بطاقتي ائتماني غير مقبولتان في غالبية نطاقاته ، و لا مفر سوى فتح حساب في
paypal.com
قررت المحاولة ، كنت أعلم أن پايپال منغلق علي عشرين دولة فقط ، ليس منهم أي من دول العالم الثالث ، و لكنني سعدت لما وجدته و قد ضم ١٩٠ دولة الآن يقبل مشتركين من أي منهم.
و الـ١٩٠ دولة ، تضم تنزانيا و الكونجو ، و الامارات و تونس ، و تضم دولا لها باع في الاحتيال السيبري كاندونسيا و روسيا و ماليزيا ، و تضم دولا متواضعة اقتصاديا بشكل كبير ، و لكن ليس مصر.

و بالبحث في الويكي ، كان اسم مصر لامعا بكل فخر في هذا الصدد، معتبرينها ضمن النطاق الجغرافي للاحتيال الشبكي.

علما بأنه وفقا لهيئات معنية ، فإن عمليات الاحتلال المبلغ عنها من مصر لا تتجاوز نصف بالمائة من كم الاحتيال العالمي ، و إن كنت لا زلت لا أحظى بمشتروات لا تتعدى الخمسين جنيها.


ــــــــــــــــــــــــــــــ
دردشة

المصري عرف من قديمه باهتمامه بمواقع الدردشة ، و قد ربينا على الـ آي سي كيو , ثم الـ پال توك ، و يظل المسنچر والياهو ، الچي توك ، برامج لا يخلو منهما أي جهاز تقريبا ، حسب ميول كل مستخدم ، و لكن غرف الدردشة حدث و لا حرج.
فتجد مثلا غرفة بعنوان :
VIVA EGYPT WE KOS OM ELKWUIT
مع ملاحظة أنه لم يعرف كيف يكتب كلمة "كويت" ، و غرف عدة عن الخلافات المذهبية ، و الطائفية (اقصد مسلمين و مسيحيين) و تحتد المعارك بينهما ، لدرجة أن تعرضت عائلة قبطية في المهجر للقتل منذ عدة سنوات بسبب نقاش على پال توك.

و لن أفتح سيرة كتاب الوجه عليه السلام ، فالعديد الآن قد استخدموه كوسيلة كاملة للحياة ، من مواعيد ، لعمل ، للتعرف على الفتيات و الفتيان ، لسماع الموسيقى. و لن أستطيع الذم في حياة كاملة لانسان ، علي الأقل رشا التي تعمل معنا ، فهي لا تستطيع تمرير ساعة من وقتها بعيدا عن صفحتها هناك. و لا أبالغ بقولي "لا تستطيع تمرير ساعة" .

ـــــــــــــــــــــــــــــ
نهاية سعيدة


لا أكتب ما كتبت رغبة في تحسين سمعتنا أو الدعوة للفضيلة طبعا ، فكلاهما لا يعنيني ، و لكنها رؤية شخص مملول لوضعه السيبري المتوقع سلفا ، كمشتري أو بائع أو فتى لعوب أو مدون ، و كلها علي الشبكة خاضعة لمنظور عولمي أكبر .
لكن في النهاية تحيا مصر ....التي طالما كانت موطن كل جديد ، و أرضا للتطور و التكنولوچيا ، فقد علمت أننا كنا أول من عرف الهليوكوبتر و الغواصة في عهد الفراعنة رحمهم الله. ـ




هناك 11 تعليقًا:

  1. نيهاهاهاهاهاهاها

    افضل واصيع خاتمة تدوينة قريتها من فترة طويلة

    بس فى صورة كمان على مركبة فضاء

    ردحذف
  2. هوا حضرتك أنا في ملاحظة خانقاني و لذلك وجب التنويه إليها
    لا أنكر إننا أول ناس في التدوير عن كلمة سكس أو SEX و طبعا انا دخلت الرابط اللي انتا حاطه ف جوجل ترندز و شفت الفضيحة بس أنا شايف إن الفضيحة هنا هي على مستوى الدول العربية بس

    حضرتك يمكن مش مدرك إن الغرب دايما سابقنا بخطوتين أو تلاتة ف كل حاجة و طبعا الكلام دا ينطبق كمان على الإشباع الجنسي عندهم

    فأرجو من حضرتك الآن التوجه إلى سيدك جوجل و تفتح الترندز و تكتب asshole أو suck و هتلاقي نفسك وسط الأجانب على طول إذ أن التاريخ سيسجل أنه في خلال الفترة التاريخية اللي كان فيها العرب بيدوروا على النيك كان الأجانب بيدوروا على الجنس الفموي و الجنس الشرجي

    هذا و الله من وراء القصد

    و شكرا

    ردحذف
  3. والله يابني إنت فيك شىء لله ..
    إمبارح كنت بتكلم مع صديق لي في جورجيا بيخلص الدكتوراه بتاعته هناك في إسلاميك أنثوربولوجي .. وكنا بنتكلم في نفس الموضوع.
    كان في زيارة لمصر وكانت تعليقه: مصر بقت أرض الفرح والمرح.
    يعني حد ضرب كل الأفكار في الخلاط وطلعت طحينة من الناحية التانية.
    الملفت للنظر مش بس نسبة بحث كلمة سكس علي جووجل ، لكن السلوك التحرشي العام وفي أماكن غريبة زي الجامعة الامريكية مثلا ..
    بمعني إن هناك حالة هيبومانيا جنسية مصحوبة بسادية ـ مازوكية علي مستوي الفعل والسلوك .. شوف مثلا عدد الفتاوي علي الجنس الشرجي بين المتزوجين .. أو كمية الفياجرا الهائلة المستهلكة بين الشباب أو أخر تقليعة ـ حسب ما إتقالي ـ عمليات الترقيع للزوجات بعد 10ـ15 سنة كنوع من المفاجأة لبتوع الفياجرا.
    حالة الهوس دي تتعدي فكرة الفعل الجنسي بمراحل .. وفعلا لازم لها دراسة نفسية إجتماعية ..خاصة مدلول العنف المصاحب.
    أما موقع الفساـبوك فده حاجة خرنتعية وحتروح لحالها إن شاء الله.
    طب ماحدش إكتشف إن قدماء المصريين إكتشفوا الأي ـ بد ..
    فكرتني بواحد مهندس مصري عبيط قال إن ترجمة جملة أيها الملك القوي في متون الأهرام معناها لا إله إلا الله .. الأله الصمد ..
    طبعا هو قال إنه إكتشف الترجمة الصحيحة وإن كل بتوع الايجبتولوجي في الدنيا مابيفهموش حاجة .. أكيد كان بيترجم من قاموس إلياس للغة المصرية القديمة .. يعني لو كان بني مصنع لصناعة العسلية ونبوت الغفير كان أفيد له وأفيد لنا.
    وكل بحث جووجلي وانت طيب.

    ردحذف
  4. so7ab

    مانت دوس ع اللينك عشان تقرى ، تحقيق غريب قوي ، الصراحة جارالقمر هو اللي باصاهولي


    ـــــــــــــــــــــ
    آل ربيع

    مش فاهمك

    ـــــــــــــــــــــ
    الطبيب

    لا .. لا.. الطيزبوك أكبر من أي حاجة ، ده اللي عمره ما حينتهي فعلا
    بس موضوع السادومازوخية ده كبير قوي و شائك ، أنا باجمع شوية حاجات كده و ناوي أكتب عنه ، مش حتتصور أنا باشوف و باسمع حاجات مرتبطة بده مؤخرا قد ايه
    ربنا يستر

    ردحذف
  5. هيهيهيهيهي
    مش بعيد تلاقي ان المصريين هما اللي اخترعوا النوكيا!!!

    ردحذف
  6. بتتكلم بجد!
    الناس بيتعبوا نفسهم علشان يحطوا يفط "ممنوع المصريين" في ملفاتهم في خدمات التعارف!

    لكن العبارة الثانية "Egyptian Males .. GO AWAY" ترجمتها "لا ذكور مصريين"

    "لن أتحدث عن كم الفتيات المصريات الاتي يؤكدن عدم رغبتهن في مصري ، و لكن يمكن أن يعزى هذا لأسباب اقتصادية ، أو رغبة في ترقي اجتماعي إن جاز التعبي"

    و سبب آخر، أن الفتاة المصرية تعرف أن الشاب المصري سيصدر فورا حكما عليها بأنها شرموطة و "هيسيح لها" في كل مكان بمجرد أن يتعرف عليها، مع أنه قد لا يفعل الشيء ذاته مع فتاة أجنبية تعرف عليها بذات الطريق.

    إيجيبشن هيبوسني هيه...فخر الحضارة و العراقة يا بني، بتككلم ازاي...

    يا دي العار

    :)


    و بعدين أنت بتهرج! الإنترنت يا كابتن هي أساسا الآيسيكيو و الشات


    "علمت أننا كنا أول من عرف الهليوكوبتر و الغواصة
    تقصد الغواصة ال بتتحول لهليوكوبتر

    و الوايرلس كمان يا محترم..مش بتوع الآثار لما حفروا ما لقيوش تمديدات أسلاك؟ يبقى دا أكبر دليل على أن المصريين القدماء كانوا يستعملون ال واي فاي.


    ---
    ربيع، أنا اتخضيت لما شفت السيد آل ربيع معلق فوق..افتكرتك خرجت لدور العلن.cf

    ردحذف
  7. أستاذ ألف

    يادي العار فعلا
    بس احنا اتعودنا عليه خلاص
    :)


    الترجمة يا عم مش دي ، أنا ترجمت جملتين للعربية ، و سبت اتنين بالانجليزي
    على اعتبار انهم واضحين قوي كده

    بس اسمحلي أصححلك ، خدمة الوايرلس كانت موجوده في طيبة و تل العمارنة بس ، المدن الباقية كانت بكابلات عادي

    صباح الفل ... ليه مختفي؟

    ردحذف
  8. الفكرة جديدة... والموضوع يستحق الاشادة...
    بعيدا عن الافكار المعلبة جاء...
    دمت بكل ود...
    خالص تحياتي

    ردحذف
  9. تدوينه جامده خرا, لميت الأول و الآخر و على الزباله و إحدف
    ليه كل ما أتسكع على النت أحس إن هويتي كمصري عبء أو عاهه؟؟؟

    ردحذف
  10. يا صاحبى الصورة اللى إنت حاططها فى آخر البوست دى إتعمل عليها مهرجانات
    شوف يا سيدى الواقع إن اللى حصل كالآتى:
    واحد من الملوك كان كاتب شوية كلام فى المعبد - كلام هيروغليفى طبعاً
    و بعدين جه ملك تانى مسك الحكم و كالعادة لما حد بيمسك الحكم بيحاول يشوه كل اللى قبل عشان يبقى هو الكبير بتاع البلد فجه صاحبنا الملك التانى وراح كاتب فوق كتابة عمنا الملك الأولانى يعنى لو لاحظت صورة الهيليكوبتر هتلاقيها عباره عن دراع و إترسم فوقه إيد يعنى تقدر تقول إن الملك الأولانى كان بيدرع فراح الملك التانى مصبعله
    و دى كانت نهاية حكاية الهيليكوبتر
    تحياتى

    ردحذف
  11. Searcher:

    يا "صاحبي" يا ريت لو حنكتب تعليقات علمية يبقى عندنا أقل حس علمي ممكن ، يعني يا ريت لو تفهمنا مين هما ملكين الاسرة الحديثة اللي كانوا بيشطبوا كلام بعض في أبيدوس دول ، ياريت لو أساميهم عشان نستفيد ، و ياريت لو تقولنا كمان هي ليه الخراطيش كاملة ، و الكتابات مشوهة وفقا لنظريتك ، و بلاش حواديت خالتي بتاعت : " أصلو مرة كان في ملك.." الكلام ده مش علمي ، و ما يجيبش معايا للأسف


    بالمناسبة أنا مش متبني أي رأي ، لكن سفينة الفضاء منطقي عن كلامك إن سمحتلي

    سعيدة

    ردحذف

المدونة و التدوينات ، بلا حقوق فكرية ، باستثناء الأعمال الفنية و الموسيقات فهي ملكية خاصة لأصحابها.

  ©o7od!. Template by Dicas Blogger.

TOPO