14‏/11‏/2005

...هذا و بالله التوفيق

مع الاعتذار ل أ.غ.


سؤال ورد من المشاهد س.ع.لأحد الفضائيات الإسلامية من خلال بَرنامَج "العلم و الإيمان"، يقول فيه المشاهد: السلام عليكم و رحمته و بركاته، اخترت آية الكرسي بصوت الشيخ الحذيفي لتكون "رنّة" لهاتفي النقال و قلت آنذاك في نفسي: لعلني أجني من وراء ذلك ثواباً ينفعني و ينفع من حولي و أود أن أعرف رأي الشرع في الأمور التالية:

-الرد على المكالمة قبل انتهاء الآية؟
- هل يجب علي أن أقول "صدق الله العظيم" حينما أرد؟
-هل يحل لي أخذ الهاتف معي إلى دورة المياه؟
-هل أستطيع استخدام الهاتف النقال و أنا جنب (و العياذ بالله)؟
-ما حكم ال"ميسد كول"و هل السيئة المترتبة على عدم اكتمال الآية تقع على الشخص صاحب "الميسد" أم عليّ لاستخدام الآية؟
و لكم جزيل الشكر،...




و سلم لي على البلوتوث...

هناك 7 تعليقات:

  1. غير معرف11/14/2005

    يعمل إيه لو واحدة شرموطة كلمته؟الشراميط أصلها في الصيف بتحب تتصل باللي معاهم "هواتف نقالة" من السعودية!!!

    ردحذف
  2. أيمن11/16/2005

    يا اخوننا واحد تافه و مضيع وقتو في الكلام ده

    ردحذف
  3. أعتقد أنه من السذاجة التعامل مع ظواهر من هذا القبيل بسطحية و عدم اكتراث، فقد مارسنا ذلك سنيناً طويلة و كانت النتيجة أن عدد المنقبات في مصر الآن يفوق عددهم في دول مجاورة، و عدم صوم رمضان في شوارع القاهرة حتى لغير المسلمين أصبح من كبائر الكبائر و كل ذلك و لم يطبق في مصر نظام المطوع بعد، فما الحال حينما يطبق و يمشي سعادة المطوع باشا بزيه البشتوني و لحيته الشعثاء و كرباجه الأثري ليسألك هل صليت العشاء بالأمس؟

    ردحذف
  4. Tashkeel11/16/2005

    "في فصل النقاب تحديدا
    الست جميلة وأخواتها
    مش عارف لو قريتوا مؤخرا موضوع الاتنين المنقبات اللي شك فيهم البوليس ففتشهم فطلعوا واحدة ست وواحدة راجل وسكينة وكام كيس وأنقذ قانون الطوارئ وسفالة البوليس اللي فتشهم وخلاهم يعترفوا واحد راجل تاني من القتل. مش هتكلم عن شرعية تصرف البوليس، لكن هتكلم على وجه الإلهام في هذه القضية: نقاب الرجال هو الحل. اذا تكررت هذه الحوادث زي حكاية الراجل الله يمسيه بالخير اللي كان بيروح لعشيقته منقب وخانته آخر مرة الجزمة اللي نسي يغيرها، يعني إذا تكرم كل واحد من بعول الليبرالية ولبس النقاب ، يا رب مرة في الأسبوع، إسهاما منه في القضية، ومافيش مانع إطلاقا يروح ساعات بيتهم منقب على انه الراجل اللي رايح يخونه مع مراته (صدقوني ده كمان كله فايدة لتجديد جذوة حياته الجنسية، تخيل كده لما تدخل على المدام فبدل ما تقوللك : أهلا شرفت، تقوللك : يا لهوي إلحقوني، وتأخذ في الجري حول الترابيزة زي أفلام الخمسينات بالضبط وبعدين لقطة لموج البحر وهي بتقوللك يوه يا حسن، ماعلينا)
    المهم انه تجنبا للبهدلة والتفتيش ونظرات الشك هايخلعوا النقاب ويكتفوا بالحجاب ، وبعدين هابقى أفكرلكوا بقى في موضوع حجاب الرجالة ده لحسن مأرقني شوية.

    ردحذف
  5. على فكرة ...سوف تجعلني أفكر جدياً في النقاب يا أخ تشكيل ، الحقيقة أنني ملاحقة بمكن البلوبيف اللي على شكل معارض إسلامية في الجامعة، أقصد معارض الفتاة الإسلامية و محلات الحجاب و النقاب و الذي منّه و اللي تدخله الفتاة من ناحية و تخرج منقبة من الناحية الثانية.. و الحقيقة إن كلامك عن النقاب هايخليني أعيد نظر .و شكراً على التعليق

    ردحذف
  6. That is really funny, but this kind of questions is normally seen on our TV shows.

    ردحذف
  7. ههههههههههه
    ما يشيلها و يخلص


    إيه ده
    إنتي كاتبة ف أول رد كومنتات ليكي
    و عدم صوم رمضان في شوارع القاهرة حتى لغير المسلمين أصبح من كبائر الكبائر

    هل معنى كلامك إن ينفع مسلم مايصمش رمضان؟؟؟
    و غير كده المطوع ده آخره الحاجات الظاهرة لكن الصيام بالذات بين الواحد و ربه و ما حدش يقدر يحدد إن كان اللي قدامه صايم ولا لأ


    بس شكلك كده خدتيلك كرباجين
    :0p

    ردحذف

المدونة و التدوينات ، بلا حقوق فكرية ، باستثناء الأعمال الفنية و الموسيقات فهي ملكية خاصة لأصحابها.

  ©o7od!. Template by Dicas Blogger.

TOPO